Zapraszam do zainscenizowanego
świata pełnego symboli, gier, zabaw i manipulacji
Bio
Kamil Kocurek, urodzony w 1990 roku w Tychach, mieszka i pracuje w Gdańsku. W 2015 roku ukończył studia magisterskie na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom zrealizowany został w Pracowni Druku Wklęsłego prof. Jana Szmatlocha. W 2020 roku uzyskał stopień naukowy doktora sztuki w gdańskiej ASP. Od 2015 roku pracuje na Wydziale Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, realizując działalność naukową oraz dydaktyczną, aktualnie jako adiunkt w Pracowni Serigrafii. We wrześniu 2024 objął funkcję Dziekana Wydziału Grafiki ASP Gdańsk w kadencji na lata 2024-2028.
Zajmuje się twórczością skupiającą się na grafice artystycznej, tworzeniu instalacji graficznych i prac malarskich. Uczestniczył w ponad 200 wystawach grupowych oraz był kuratorem kilku wystaw zbiorowych. Zrealizował 14 wystaw indywidualnych. Od 2013 roku był 30-krotnie nagradzany podczas międzynarodowych i krajowych konkursów oraz przeglądów współczesnej sztuki. Do jego najważniejszych osiągnięć należą: Main prize, 1st Xuyuan International Print Biennial China, Beijing, Chiny (2016); Main prize, 4th Graphic Art Biennial of Szeklerland, Transylvanian Art Center, Sfântu Gheorghe, Rumunia (2016); 2nd Award, 5th International Biennial of Engraving Etching, Valladolid, Hiszpania (2016); The Special Award of the Tadeusz Kulisiewicz Foundation, International Print Triennial 2018, Kraków, Polska (2018); Equal Award, 21th International Print Biennial Varna 2021, Varna, Bułgaria (2021); Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców, Warszawa, Polska, (2021).
Twórczość i dorobek
Moje działania twórcze są związane w głównej mierze z tradycyjnym warsztatem graficznym, koncentrujących się na technikach wklęsłodruku, takich jak akwaforta, akwatinta, mezzotinta, odprysk, sucha igła oraz na technice serigrafii. Szczególnie skupiam się na korelacjach z cyfrową estetyką moich prac, kreując różnorodne rozbudowane przestrzenne instalacje graficzne. Powstałe prace komentują w symboliczny i metaforyczny sposób zagrożenia, z którymi zmaga się współczesny człowiek. Moją intencją jest poruszać problemy, które mnie samego nurtują i które uważam za ważne dla świata współczesnego.
Od 2014 roku poprzez graficzne realizacje staram się ukazywać i wyrażać problem utożsamiania wojny z grą i zabawą, symbolicznych i metaforycznych zagrożeń, zacierających się granic realnego i wirtualnego świata. Sięgając do głębi metafory wizualnych przedstawień, inscenizuję wielowątkowe i wielokontekstowe wizualne przedstawienia, wchodzące w przestrzeń galeryjną i wystawienniczą, opatrzone tradycyjnymi ramami lub wychodzącymi poza ich granice.
Począwszy od 2013 roku stworzyłem siedem cykli graficznych, których poszczególne prace były wielokrotnie doceniane podczas międzynarodowych i ogólnopolskich przeglądów i konkursów sztuki. Zdobyły około 30 nagród i wyróżnień, uczestniczyły w ponad 200 wystawach grupowych na całym świecie. Wspominane cykle graficzne to „Gracze” (2013–2014), „Topografia wojny” (2015–2016), „Platform game” (2016–2017), „Arena” (2017–2019), „Granice” (2020–2021), „System bezpieczeństwa” (2022–2025) oraz „Małe formy graficzne” (2014–2024).
Niezależnie od prac graficznych z wymienionych cykli zrealizowałem również szereg prac malarskich w technikach olejnych i akrylowych oraz różnorodne obiekty, instalacje site-specific, prace cyfrowe i rysunki. Główna oś inspiracji włączona w proces powstawania prac mojego autorstwa opiera się na symbolach zabawy i beztroski znanych z okresu dzieciństwa oraz branży rozrywki dla osób dorosłych. Ukazuję również wszelkie zagrożenia, jakie ze sobą niosą, nierozerwalną więź i przestrzeń uwikłaną w zainscenizowany świat, spektakl, teatr wojny stanowiący realne odbicie wydarzeń i problemów czasów współczesnych. Zastosowane koncepcje, począwszy od przedstawienia odrealnionego obrazu gier komputerowych, niewinne dziecięce zabawy żołnierzykami, po abstrakcyjne ślady zniszczeń konfrontują wzajemnie obraz realnego i fikcyjnego oblicza świata współczesnego.
Nagrody, wyróżnienia oraz stypendia (wybór):
2025
Nagroda Honorowa, The 6th Egypt International Print Triennial 2025, Palace of Art, Kair, Egipt
Stypendium Młoda Polska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, Polska
2023
Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska w 2023 roku, Gdańsk, Polska
III Nagroda, „Ruszył Ziemię” – międzynarodowy konkurs na ekslibris organizowany z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Olsztynie, Olsztyn, Polska
2022
II Nagroda, IX Konkurs na Ekslibris im. Klemensa Raczaka, Biblioteka Raczyńskich, Poznań, Polska
II Nagroda, 11 Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Muzeum Bursztynu, Gdańsk, Polska
Nagroda Specjalna dr Anny Walczak, Dyrektora PAN Biblioteki Gdańskiej, 11 Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Muzeum Bursztynu, Gdańsk, Polska
2021
Nagroda równorzędna, XXI Międzynarodowe Biennale Grafiki, Warna, Bułgaria
Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców, Warszawa, Polska
Nagroda specjalna za rozwój współczesnej międzynarodowej grafiki artystycznej, X Międzynarodowe Triennale Grafiki, Bitola, Macedonia
Wyróżnienie, XXVII Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego, Malbork, Polska
2019
Nagroda Specjalna Jury, Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris, Bursa, Turcja
Wyróżnienie, XVII Międzynarodowy Konkurs Małej Formy Graficznej, Ostrów Wielkopolski, Polska
2018
I Nagroda, Pomorska Grafika Roku 2017, Gdańsk, Polska
Nagroda Specjalna Fundacji im. Kulisiewicza, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków, Polska
Wyróżnienie Honorowe, III Międzynarodowy Konkurs Ekslibrisu, Warna, Bułgaria
2017
I Nagroda, I Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej Grafiteka, Warszawa, Polska
Nagroda Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, Gdańsk, Polska
Wyróżnienie honorowe, XLV Międzynarodowa wystawa im. Carmen Arozena, Madryt, Hiszpania
Wyróżnienie honorowe, III Międzynarodowy Konkurs Graficzny im. Jose Guadalupe Posada, Aguascalientes, Meksyk
2016
Nagroda główna, I Międzynarodowe Biennale Grafiki Xuyuan, Pekin, Chiny
Nagroda główna, IV Międzynarodowe Biennale Grafiki Szeklerland, Sfântu Gheorghe, Rumunia
II Nagroda, V Międzynarodowe Biennale Druku Wklęsłego, Valladolid, Hiszpania
III Nagroda, I Międzynarodowy Konkurs Małe Formy Plastyczne, Rzeszów, Polska
2015
Grand Prix, Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Triennale Grafiki Polskiej, Katowice, Polska
Nagroda Rektorów Akademii Sztuk Pięknych, Najlepsze Dyplomy ASP, Gdańsk, Polska
Nagroda Młodych, IX Biennale Grafiki Studenckiej, Poznań, Polska
Wyróżnienie Honorowe, IX Biennale Grafiki Studenckiej, Poznań, Polska
2014
I Nagroda, I Międzynarodowy Konkurs Ekslibrisu, Granada, Hiszpania
Nagroda równorzędna, Hong Kong Graphic Art Fiesta, Hongkong
Wyróżnienie, X Międzynarodowy Konkurs na Exlibris, Gliwice, Polska
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, Polska
2013
Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa, Polska

A staged world full of symbols, games,
fun and manipulation
Bio
Kamil Kocurek was born in 1990 in Tychy in Poland. Currently, he lives and works in Gdansk in Poland. He studied at the Faculty of Art in the Academy of Fine Arts in Katowice. His diploma was obtained in the Intaglio Studio of Professor Jan Szmatloch in 2015 and he was awarded a medal. In 2015 he joined the academic staff of the Faculty of Graphics at Academy of Fine Arts in Gdansk in Poland. In 2020 he was awarded the Doctor of art degree. Since 2015, he has worked at the Faculty of Graphic Arts at the Academy of Fine Arts in Gdańsk, conducting research and teaching, currently as an assistant professor in the Screen Printing Studio. Since September 2024, he has served as Dean of the Faculty of Graphic Arts at the Academy of Fine Arts in Gdańsk
Zajmuje się twórczością skupiającą się na grafice artystycznej, tworzeniu instalacji graficznych i prac malarskich. Uczestniczył w ponad 200 wystawach grupowych oraz był kuratorem kilku wystaw zbiorowych. Zrealizował 14 wystaw indywidualnych. Od 2013 roku był 30-krotnie nagradzany podczas międzynarodowych i krajowych konkursów oraz przeglądów współczesnej sztuki. Do jego najważniejszych osiągnięć należą: Main prize, 1st Xuyuan International Print Biennial China, Beijing, Chiny (2016); Main prize, 4th Graphic Art Biennial of Szeklerland, Transylvanian Art Center, Sfântu Gheorghe, Rumunia (2016); 2nd Award, 5th International Biennial of Engraving Etching, Valladolid, Hiszpania (2016); The Special Award of the Tadeusz Kulisiewicz Foundation, International Print Triennial 2018, Kraków, Polska (2018); Equal Award, 21th International Print Biennial Varna 2021, Varna, Bułgaria (2021); Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców, Warszawa, Polska, (2021).
Twórczość i dorobek
Moje działania twórcze są związane w głównej mierze z tradycyjnym warsztatem graficznym, koncentrujących się na technikach wklęsłodruku, takich jak akwaforta, akwatinta, mezzotinta, odprysk, sucha igła oraz na technice serigrafii. Szczególnie skupiam się na korelacjach z cyfrową estetyką moich prac, kreując różnorodne rozbudowane przestrzenne instalacje graficzne. Powstałe prace komentują w symboliczny i metaforyczny sposób zagrożenia, z którymi zmaga się współczesny człowiek. Moją intencją jest poruszać problemy, które mnie samego nurtują i które uważam za ważne dla świata współczesnego.
Od 2014 roku poprzez graficzne realizacje staram się ukazywać i wyrażać problem utożsamiania wojny z grą i zabawą, symbolicznych i metaforycznych zagrożeń, zacierających się granic realnego i wirtualnego świata. Sięgając do głębi metafory wizualnych przedstawień, inscenizuję wielowątkowe i wielokontekstowe wizualne przedstawienia, wchodzące w przestrzeń galeryjną i wystawienniczą, opatrzone tradycyjnymi ramami lub wychodzącymi poza ich granice.
Począwszy od 2013 roku stworzyłem siedem cykli graficznych, których poszczególne prace były wielokrotnie doceniane podczas międzynarodowych i ogólnopolskich przeglądów i konkursów sztuki. Zdobyły około 30 nagród i wyróżnień, uczestniczyły w ponad 200 wystawach grupowych na całym świecie. Wspominane cykle graficzne to „Gracze” (2013–2014), „Topografia wojny” (2015–2016), „Platform game” (2016–2017), „Arena” (2017–2019), „Granice” (2020–2021), „System bezpieczeństwa” (2022–2025) oraz „Małe formy graficzne” (2014–2024).
Niezależnie od prac graficznych z wymienionych cykli zrealizowałem również szereg prac malarskich w technikach olejnych i akrylowych oraz różnorodne obiekty, instalacje site-specific, prace cyfrowe i rysunki. Główna oś inspiracji włączona w proces powstawania prac mojego autorstwa opiera się na symbolach zabawy i beztroski znanych z okresu dzieciństwa oraz branży rozrywki dla osób dorosłych. Ukazuję również wszelkie zagrożenia, jakie ze sobą niosą, nierozerwalną więź i przestrzeń uwikłaną w zainscenizowany świat, spektakl, teatr wojny stanowiący realne odbicie wydarzeń i problemów czasów współczesnych. Zastosowane koncepcje, począwszy od przedstawienia odrealnionego obrazu gier komputerowych, niewinne dziecięce zabawy żołnierzykami, po abstrakcyjne ślady zniszczeń konfrontują wzajemnie obraz realnego i fikcyjnego oblicza świata współczesnego.
AKTUALNA WYSTAWA
Wystawa prezentuje prace z najnowszego cyklu graficznego
Kamila Kocurka, powstałego w latach 2022–2025.
Seria dotyka granicy między bezpieczeństwem a kontrolą, odsłaniając mechanizmy władzy i iluzji obecne w świecie współczesnym.
Poprzez grafiki i instalacje artysta buduje przestrzeń symboli i napięć, zachęcając widza do refleksji nad tym, co realne, a co wykreowane.
The exhibition presents works from Kamil Kocurek’s most recent graphic cycle, created between 2022–2025.
The series reflects on the fragile balance between safety and control
in a world shaped by symbols, games, and hidden tensions.
GET IN TOUCH
Skontaktuj się ze mną
Phone







